نوشته شده توسط : بارکزهی

 

عنوان مقاله:  انرژی هسته‌ای و حق کشورما
 

امروزه كمتر كسي را ميتوان يافت كه به نوعي از اخبار و رويدادهاي مربوط به مسائل هسته اي مطلع نباشد تا حدي كه اين بحث براي اغلب مردم خسته كننده و تكراري شده است با وجود اين بنده نيز بر آن شدم تا مطالبي را در اين باره، هر چند شايد باز هم تكراري، بيان كنم.
 
1- بدون شك تمام كشورهاي جهان كه با برنامه به دنبال رسيدن به پيشرفت هستند نيل به دانشها و فناوري هاي پيشرفته را نيز در راس برنامه هاي خود دارند و دراين راه طبيعي است كه كشورهاي مصمم تمام تلاش خود را بكار خواهند بست.
2- علم ودانش هيچ مرز و ناحيه جغرافياي خاصي را نمي شناسد و لذا كسي نمي تواند از گسترش آن جلوگيري كند از طرفي كسي كه علم توليد مي كند اگربراي رسيدن به علم با هدف درست و انساني حركت كرده باشد خود علم، او را به سمت ترويج آن ترغيب ميكند نه اينكه با غرورعلم را از آن خود و خود را نيزبرترو بالاتر از ديگران ببيند و به ديگر افراد، كه به احتمال زياد در اثر ظلم هاي كه بر آنها شده است كمتر پيشرفت كرده اند، با ديدعقب مانده بنگرد؛ بنابر اين قداست علم ميگويد كه عالِم بايد علمش را در اختيار ديگران نيز بگذارد!
3- دانش هسته اي بوضوح ازرده دانشهاي پيشرفته است كه تلاش براي دستيابي به آن از قريب به حدود هفتاد سال پيش آغاز شده است به گونه اي كه در سال 1942 ميلادي اولين راكتورهسته اي از نوع شكافت در آمريكا راه اندازي شد( در همان ايام در شوروي سابق، تقريبا" بطور همزمان، اين كارها انجام مي شد) در سال 1945 ميلادي نيز اولين بمب هسته اي از نوع شكافتي در آمريكا آزمايش شد و چند سال بعد از آن(سال1952ميلادي)  بمب گرما هسته اي را نيز توليد كردند وازهردوي اينها نيزاستفاده كردند(هيروشيما و ناكازاكي)؛ اغلب دانشمندان اين كشورها بوضوح مخالف اين گونه بهره برداري ازانرژي هسته اي بوده وهستند ولي سردمداران اين كشورها به طريقي ديگرعمل ميكردند براي نمونه در كتابي كه درتقريبا" بيست سال پيش نوشته شده است نويسنده كتاب (كه خود از دانشمندان هسته اي است) بعد از اينكه تعدادي از سلاح هاي زياد و مخوف  موجود در زرادخانه هسته اي ايالات متحده و شوروي  را نام مي برد  براورد ميكند كه از قدرت انفجاري سلاح هاي موجود در آن زمان به هر نفر از جمعيت روي كره زمين تقريبا" يك متر مكعب تي.ان.تي (حدود 2 تن تي.ان.تي)مي رسد! با توجه به اين، چطور موجودات بر روي اين كره در امنيت اند در اين زمان با گستزش اين سلاح ها بوضوح اوضاع بدتر شده است ولذا اين كشورها قبل از هر چيز  بايد خود را اصلاح كنند؛ نه كشورهاي ديگر را بدون دليل، محكوم به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي كنند .
4- در كشور ما نيز طي چند دهه گذشته تلاشهاي براي رسيدن به علوم جديد(حداقل در سطح داخلي) صورت گرفته است كه دانش هسته اي از آن جمله مي باشد. بعد از سالها تلاش علمي توسط محققان داخلي وبا وجود تحريم هاي كه برعليه كشور توسط همين كشورها انجام شده است(البته بدون شك از منابع علمي همين كشورها در حد دسترسي استفاده شده است) گامهاي خوبي بر داشته شده است  كه امري طبيعي است كه دانشمندان با انجام تحقيقات درمراكز تحقيقاتي و دانشگاهها در حد توان به سمت پيشرفت گام بردارند. 
5- طبيعي است كه براي جلوگيري از هرج و مرج درجهان، نهادي بين المللي بر رسيدگي به موارد خاص لازم است كه همانطور كه دراغلب موارد سازماني وجود دارد در مسائل هسته اي نيزآژانس بين المللي انرژي اتمي مسول بررسي امورهسته اي است؛ قاعدتا"اين نهاد بايد بدون اعمال تبعيض وعادلانه به امورهسته اي كشورها بپردازد نه اين كه مانند آنچه در اين چند سال شاهديم متاسفانه گاه وبيگاه تحت تاثير واعمال قدرت كشورهاي خاصي قرار گيرد و ماهيت تخصصي بودن آن زير سوال رود.
6-  چرا بايد بعضي كشورها تقريبا" بدون محدويت خاصي قوانين را زير پا بگذارند(مثلا" به موارد ممنوعه سازمان مانند ساخت سلاح هسته اي بي اعتنا باشند) ولي كشورهاي درحال توسعه و پيشرفت، حتي براي دستيابي به آنچه در قانون آن سازمان حق ملتها دانسته شده است ، در اثر اعمال نفوذ كشورهايي خاص، با مشكل و محدوديت مواجه شوند، به چه دليل؟حتما" به اين دليل كه دستيابي به دانش هسته اي حق ملتها است!؟ يا اينكه  مي گويند چون ما زور داريم و از شما نيز خوشمان نمي آيد نمي گذاريم؟ يا اينكه مي گويند كشورهاي شما قابل اعتماد نيستند!؟ ومواردي از اين قبيل ؟ اولا" شما كِي هستيد كه ميگوييد كه ما به شما اعتماد نداريم مگر شما انسانهاي برتر و والاتر هستيد يا خيلي خوب به تعاليم ديني وخدايي عمل ميكنيد كه به ملتهاي ديگرنامهاي ياغي و... نسبت ميدهيد؟!  بايد به اينان گفت (كه بوضوح ميدانند!) آيا اعتمادهمان انداختن بمب هسته اي بر روي هيروشيما و ناكازاكي و كشته و بي خانمان كردن افراد است كه اثرات آن هنوز هم برجاست،  يا مطمئن بودن و پايبندي به حقوق بشر و ملتها همان است كه شما الان انجام مي دهيد و ....
7- بنظر بنده اين كشورهاي كه امروزه برعليه كشور ما موضع گرفته اند مخالفتشان دلايل نسبتا" واضحي دارد. اول اينكه نفوذ اينها در كشورمان با انجام انقلاب از بين رفت و اين مقوله اي خيلي ناخوشايند براي اينها بود كه نفود و سيطره خود بر اين كشور از دست رفته ديدند؛ دوم اينكه استبداد و تماميت خواهي به اينها اجازه نمي دهد كه كشورهاي را ببينند كه علارغم وابسته نبودن به آنها دانشهاي پيشرفته را بدست آورند و اينكه اين كشورها دائما" در زير سلطه وقدرت آنها باشند و به حد قدرت آنها نرسند بخصوص اگر اين كشور ايران هم باشد كه از خيلي جنبه ها كشورعظيم و تاثير گذاري در منطقه و جهان است.مطمئنا" اغلب دانشمندان اين كشورها با دولتهايشان در اعمال فشار ونژاد پرستي علمي برعليه كشورهاي ديگر موافق نيستند كه ازروح مقدس علم اين نتيجه غير منتظره نيست.البته پشتيباني مردم ازنظام در اين مسئله نيز ستودني است، به اميد اينكه درداخل كشور مسئولان و دست اندركاران تمام اركان نظام با اتحاد كامل و واقعي در خدمت رساني و تلاش براي رفع مشكلات مردم كه عمده آنها نيزمشكلات معيشتي است،(ودولت برخاسته ازمتن مردمُِِ دكتر احمدي نژاد واقعا" در اين زمينه در حال ايجاد تحولي جدي و تحسين برانگيز است)، به پاس اين همه بزرگواري و وفاداري مردم، اقدام جدي را در برنامه قرار دهند.
 
8-  موضع كشورمان مي تواند ايستادگي يا تسليم خواسته هاي آنها شدن و يا موضعي متعادل و بينابيني باشد؛ تسليم شدن در برابر زورگويي و بي عدالتي بوضوح رد است از طرفي با توجه به شرايط موجود ميتوان به طريقي عمل نمود كه افراط و تفريط را كنار گذاشت و همچنان كه حالا عمل ميشود با ديپلماسي مسئله را به طريقي درست خاتمه داد. دراين راه ميتوانيم از اصول متعالي اسلامي و الهي نيز استفاده كنيم و با ديدي صلح جويانه و تاحدي خوشبينانه( هر چند كه بدبيني آنها پايان ناپذير مي نمايد) و در عين حال  با تاکيد بر حقوق قانوني مان ، برخورد كنيم و نشان دهيم كه اسلام دين صلح، برابري، برادري و زيستن مسالمت آميز در كنار هم است كه مطمئنا" از رفتار درست ما شرمندگي آنها از اعمالي كه برعليه ما انجام داده اند دور از انتظار نيست.  به اميد روزي كه جهاني عاري از جنگ و درگيري ، ظلم و بي عدالتي داشته باشيم و تمام مردم و اديان الهي را در كنار هم در صلح و دوستي ببينيم.
 


:: موضوعات مرتبط: انرژی هسته‌ای و حق کشور ما , ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد